Aquest 7 i 8 de novembre he assistit al VII Congrés de Periodistes al Caixaforum coincidint amb els 40 anys del Col·legi de Periodistes. He resumit tot el que he escoltat en 35 frases. Algunes fan pensar i altres són certeses que ja sabíem, però que val la pensa recuperar:
Periodisme de proximitat
- Amb el mateix personal que fa 25 anys ara fem ràdio, vídeo, web i xarxes socials
- No hem de pretendre ser el que no som
- Tot i ser la ràdio municipal, no podem ser una rèplica del gabinet de comunicació de l’Ajuntament
Periodisme amb IA
- La tecnologia ens ajudarà a fer millor periodisme, sempre que el periodista tingui l’última paraula
- La IA alliberarà els periodistes de les feines més repetitives i simples per dedicar més temps a les feines de més valor
Periodisme ètic
- La gent ara consumeix, però no s’informa, vol que li donin la raó
- El periodisme esportiu ha contagiat el periodisme general d’alguns dels seus defectes
- Hi ha periodistes que han renunciat a exclusives pels peatges que s’han de pagar
- Abans les dades mataves el relat, ara el relat mata les dades
Frenar el periodisme escombraries
- El periodisme que fabrica clics no sé si és periodisme
- La llibertat d’expressió acaba amb el Codi Penal, i pel mig tenim el Codi Deontològic
True Crime i periodisme
- La secció de successos és la secció d’un mitjà que tothom llegeix i ningú hi vol sortir
- El periodisme parla molt dels furts i poc de la corrupció, que té més impacte en la població
- Hi ha qui utilitza la informació de successos i judicial per fer racisme
- A vegades protegir les dades deshumanitza les víctimes
Podcasts
- Les xarxes socials s’han convertit en les noves televisions
- El videopodcast és televisió
- La ràdio i el podcast són diferents maneres de distribuir un contingut d’àudio
Periodisme a les xarxes socials
- Quan faig contingut per a les meves xarxes he d’anar amb compte que aquest no vagi en contra de l’empresa que em paga
- Les audiències de les xarxes poden superar les de la televisió
Transformació de les redaccions
- Ser més necessaris que mai passa per ser útils i escoltar el que vol la gent
- L’esquema clàssic de la comunicació ‘missatge-codi-canal-emissor-receptor’ ha saltat pels aires
- Sense públic no hi ha servei públic
- Als periodistes ens ha faltat humilitat a l’hora d’escoltar el que ens diu l’audiència
- Hi ha temes que sabem que no tindran audiència, però s’han de fer
- És més fàcil convertir un producte digital al paper que no al revés
- Cal adaptar el currículum de les universitats perquè el gap que hi ha entre el que s’ensenya i la realitat dels mitjans és molt gran
- Ha canviat el criteri de noticiabilitat
Periodisme de dades
- Hi ha una correlació entre les matemàtiques i l’estadística i el que és notícia o no
Conclusions de Jordi Basté
- Pitjor que les notícies falses són les mitges veritats
- A vegades el problema ve de casa quan competim pel clic golafre
- El periodisme és un servei públic, encara que sigui privat
- Connectar amb l’audiència no és sumar seguidors, és escoltar-la
- El gran repte és que els joves no vegin Tik Tok com el seu TN
- El periodisme també sobreviurà a l’algoritme
Quant a l'autor